• آتش‌نشانی و خدمات ایمنی

    همراه داشتن یک عمودپرواز کوچک به کسب یک تصویر سریع و دقیق از حوادث کمک می‌کند. در حوادثی که دوربین‌های دید در شب (IR) و حرارتی لازم هستند مانند یافتن افراد گم شده یا در محلی گیر افتاده یا در حریق‌ها.

    در حریق‌ها پس از آگاهی یافتن آتش نشانان از محل حریق، یک پهپاد به دو صورت می‌تواند نقشی مهم در مهار آتش داشته باشد. در حالت اول پیش از رسیدن اولین آتش نشانان، با حضور در منطقه‌ی آتش و ارایه‌ی تصویر زنده در تخمین صحیح نیرو و امکانات مورد نیاز برای اطفای حریق و تشخیص جهت‌های اصلی پیشروی آتش و در حالت دوم برای ارایه‌ی یک تصویرهوایی جامع زنده از روند مبارزه با آتش در حین اطفای حریق برای یاری فرمانده میدانی اطفای حریق.

  • امداد و نجات

    پهپادها برای یافتن مدد جویانی که در شرایط جغرافیایی نامساعد کوهستانی در انتظار کمک به سر می‌برند به نسبت بالگردهای باسرنشین، راهبردی کم هزینه تر و کم خطر تر هستند. همچنین با پیشرفت تکنولوژی و توان مهندسی ما اینک حمل یک محموله اضطراری برای امدادرسانی به امدادجویان ماموریت ساده‌ای است. با در نظر گرفتن ضریب اطمینان بالای پهپادها، در وجود محدودیت‌های طبیعی و جوی و موقعیت‌های بحران‌خیز که سوای از کمبود و کاهش دسترسی به تمام نیروهای امدادی، حمل اشخاص توسط سایر پرنده‌های باسرنشین خطر محسوب می‌شود، با نظور داشتن فاکتور بی‌سرنشین بودن پهپادها و اهمیت جان انسان‌ها واضح است که گزینه کارآمد، منعطف و قابل اعتنایی محسوب می‌شوند.

  • اقدامات واکنش سریع

    در هنگام حوادث پیش بینی نشده مانند زلزله و سیل و رانش زمین استفاده از پهپاد‌های  به یافتن تصاویری دقیق از بحران جهت پشتیبانی در لحظه (Real-Time) کمک می‌کند. گشت‌زنی و پایش مداوم مناطق بحران‌زده برای به دست آوردن گزارشی سریع از میزان تخریب زیر ساخت‌ها، قسمت‌های سالم و تخریب شده شهر در اثر زلزله و یا افراد قرار گرفته در محاصره‌ی سیل در شرایط بحرانی بسیار کمک کننده است.

  • مقابله با ریزگردها

    بروز بحران ریزگردها در مناطق مرزی کشور در سالهای اخیر، توجه زیادی از سوی مسئولین کمیته‌ها و نهادها به خود جلب کرده است. وسعت عوامل جغرافیایی درگیر و همچنین فاکتور دینامیک بودن این ذرات در فضای وسیعی از مناطق در معرض، نیازمندی در استفاده و بهره‌برداری از ابزارهای تکنولوژیک با قابلیت مانور بالا را حیاتی می‌کند.

    هر گونه اقدام خواه از سنخ پیشگیری قبل از وقوع بحران باشد و خواه از سنخ مدیریت بحران حین وقوع آن، با عنایت به قابلیت مانور بالای پهپادها در فضای هوایی قابل پیاده‌سازی است. البته خاطر نشان می‌کنیم محدودیت‌های دسترسی و تکنولوژیک در این امور (مسائل امنیتی، محدودیت‌های مهندسی و اقتصادی) همواره قیود سنگینی را بر کارگروه‌های هوایی تحمیل می‌کنند.

لجستیک مخابراتی

در چندین رده قابل بررسی است.

  • دکل مخابراتی موقت تاکتیکی

    دکل‌های مخابراتی در بسیاری از اوقات به شدت مورد نیاز هستند، اما فرصت یا زیر ساخت‌های کافی برای نصب آن‌ها وجود ندارد. در این حال دکل‌های موقت تاکتیکی که حائز شرایطی چون راه‌اندازی سریع، ارتفاع بالا و قابلیت نصب در مناطق صعب‌العبور باشند به کمک پهپادهای عمودپرواز به سهولت قابل نیل هستند. این دکل‌های مخابراتی موقت برای گروه‌های در حال حرکت در مناطق صعب العبور که به علت عوارض طبیعی ارتباط بیسیم پر اختلالی دارند، می‌توانند نقش برج‌های بی سیم را ایفاء کنند. مهم‌ترین ویژگی برج‌های مخابراتی موقت که در زمان‌های مختلف برای کاربرد‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند تغییر ارتفاع و موقعیت دکل به صورت جزیی است. در زمان حوادث و بلایای طبیعی که برج های مخابراتی ثابت از کار می‌افتند، یا به کلی تخریب می‌شوند، پهپادها می‌توانند سریعاً جایگزین شوند و تا زمان رفع نیاز با قابلیت اطمینان بالا خدمت‌رسانی کنند.

  • انتقال داده

    در مناطقی که به زیرساخت‌های ارتباطی کشور دسترسی ندارند و به علت تحریم‌ها امکان ارتباطات ماهواره‌ای نیز وجود ندارد. استفاده از پرنده‌های بدون سرنشین به عنوان دکل مخابراتی موقت می‌تواند تا پهنای باند ۲ MB/S ارتباط داده‌ای با قابلیت اطمینان بالا را تضمین نماید.

  • رله‌ی مخابراتی

    دکل‌های مخابراتی موقت تاکتیکی در زمانی که به علت موانع طبیعی و عوارض سطح زمین چند برج موقت برای رله مورد نیاز باشد به خوبی می‌توانند ایفای نقش کنند. رله چه در ارسال پیام‌های رادیویی و تلویزیونی و چه در تأسیس شبکه‌های بی‌سیم موقت می‌تواند به خوبی صورت بگیرد. به عنوان نمونه، در صورت نیاز می‌توان بر همین اساس به سهولت شبکه‌های تلفن همراه موقت را که مستقل یا بخشی از شبکه‌ی موبایلی فعلی باشند راه اندازی کرد.